Jak wygląda sprzedaż kaw mrożonych w małych sklepach w Polsce?
W 2023 roku sklepy małoformatowe do 300 m2 odpowiadały za 45% wartości sprzedaży kategorii kaw mrożonych we wszystkich sklepach w Polsce, co oznacza wzrost o 2 punkty procentowe w porównaniu do roku 2022. Sklepy małoformatowe pozostają więc najważniejszym kanałem sprzedaży dla tej kategorii.
Drugie miejsce na podium z wynikiem 34% zajmują dyskonty. Warto zauważyć, że to kategoria ciesząca się coraz większą popularnością wśród konsumentów – w 2023 roku sprzedano o 10% więcej jej opakowań niż rok wcześniej.
Kawy mrożone – rosną ceny kategorii
W samych sklepach małoformatowych kategoria również się rozwija. W ciągu ostatnich 12 miesięcy, czyli w okresie maj 2023 – kwiecień 2024 liczba sprzedanych opakowań kaw mrożonych w tym kanale sprzedaży wzrosła o 6%. Znacznie bardziej, bo aż o 25%, wzrosła wartość sprzedaży tej kategorii, co oczywiście jest spowodowane rosnącymi cenami. W kwietniu tego roku opakowanie kawy mrożonej w sklepach małoformatowych kosztowało średnio 7,47 zł, czyli o 10% więcej niż w kwietniu 2023.
Kawa mrożona to oczywiście kategoria sezonowa – w 2023 roku w sklepach małoformatowych 53% opakowań produktów z tej kategorii sprzedano w najcieplejszych miesiącach, od czerwca do września. Wtedy też wzrasta dystrybucja tej kategorii, którą średnio w ciągu roku można znaleźć w 6 na 10 sklepów małoformatowych.
W sklepach małoformatowych, w których kawa mrożona jest dostępna, konsumenci mogą wybierać średnio z 4 wariantów produktów z tej kategorii. Najwięcej, bo średnio 5-6 wariantów można znaleźć na półkach sklepów małoformatowych w okresie letnim. Klienci sklepów małoformatowych najczęściej wybierają kawy mrożone w opakowaniach 220-250 ml – stanowią one ponad 82% wszystkich opakowań kaw mrożonych sprzedanych w tym formacie sklepów.
Kawy mrożone – najpopularniejsi producenci
Liderem tej kategorii w sklepach małoformatowych jest Arla Food (marka Starbucks), której udziały w liczbie sprzedanych opakowań kawy mrożonej w tym formacie w okresie maj 2023 – kwiecień 2024 wyniosły 39%, czyli aż o 9 punktów procentowych więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Drugie miejsce z wynikiem 21% zajmują produkty marek własnych, a podium uzupełnia Zott z wynikiem 13%. Tuż za podium znalazły się Bakoma (Bakoma Satino Coffee) oraz Hochwald.
Kawą mrożoną, po którą w ciągu ostatnich 12 miesięcy klienci sklepów małoformatowych sięgali najczęściej było Skinny Latte bez laktozy marki Starbucks (Arla Foods) w kubku 220 ml.
Nikodem Pankowiak, Analityk danych sprzedażowych CMR