Sprzedaż masła w sklepach w Polsce. Jak kształtują się ceny?
Masło to jedna z tych kategorii, które w ostatnich miesiącach szczególnie przyciągały uwagę konsumentów ze względu na dynamicznie zmieniające się ceny. Jak kształtuję się one obecnie i jak wygląda sprzedaż tej kategorii w sklepach?
W sierpniu br. w sklepach małoformatowych do 300 m2 i w supermarketach o powierzchni 301-2500 m2 za 200g masła należało zapłacić średnio 5,88 zł, podczas gdy w tym samym miesiącu rok wcześniej cena wynosiła 7,98 zł.
Gdy ceny masła wyraźnie szły w górę, konsumenci coraz częściej kupowali je w dyskontach, poszukując tam promocji i korzystniejszych cenowo ofert. W I półroczu 2023 roku w dyskontach, które odpowiadały wtedy za 59% wartości sprzedaży masła, sprzedano aż 65% wszystkich opakowań produktów z tej kategorii. Wartość całego rynku w okresie styczeń – czerwiec br. pozostała praktycznie bez zmian, wzrosła o zaledwie niecały 1%. Ponieważ jednak w tym samym czasie ceny zaczęły wyraźnie maleć, sprzedano aż o 15% więcej jego opakowań.
Masło znajdziemy w 9 na 10 sklepów małoformatowych i supermarketów. Liderem pod względem udziałów w wartości sprzedaży w tych kanałach sprzedaży w okresie styczeń – sierpień 2023 jest firma SM Mlekovita z wynikiem 36%. Drugie miejsce zajmują produkty marki własnej liczone jako całość (15%), natomiast na najniższym stopniu podium znalazła się firma SM Mlekpol (14%).
Nikodem Pankowiak, CMR