Nowy trend na półkach – rośnie sprzedaż mlecznych deserów proteinowych

Produkty proteinowe i wysokoproteinowe szturmem zdobywają kategorie mleczne, za co odpowiadają przede wszystkim dyskonty i rosnąca popularność proteinowych produktów marek własnych w najważniejszych sieciach handlowych w Polsce.

W przypadku proteinowych deserów mlecznych (zaliczamy do nich produkty określane jako proteinowe, wysokoproteinowe i wysokobiałkowe) dyskonty wygenerowały aż 85% wartości sprzedaży tego segmentu w okresie od stycznia do września 2024. Generalnie w tym okresie wartość sprzedaży proteinowych deserów mlecznych w sklepach w Polsce wzrosła o 68% w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej. Dziś desery proteinowe stanowią generują nieco ponad 30% wartości sprzedaży wszystkich deserów mlecznych w sklepach w Polsce. W samym kanale dyskontów jest to już ponad 40%. Na drugim biegunie znajdziemy sklepy małoformatowe, gdzie warianty proteinowe stanowią ok. 10% wartości sprzedaży całej kategorii deserów mlecznych w tym kanale.

Jak już wspomniano, tak duża popularność proteinowych deserów mlecznych to zasługa przede wszystkim produktów marki własnej. Obecnie ok. 60% deserów mlecznych sprzedawanych po marką własną to desery mleczne proteinowe. I to właśnie marka własna generuje ponad 80% wartości sprzedaży całego segmentu deserów mlecznych proteinowych w sklepach w Polsce.

desery mleczne proteinowe sprzedaż

Warto zauważyć także, iż proteinowe desery mleczne znajdziemy już w niemal każdym dyskoncie i hipermarkecie, podczas gdy w sklepach małoformatowych dostępne są one jedynie w co piątej placówce. W oczy uderzać może także różnica w cenie – za opakowanie proteinowego deseru mlecznego w dyskontach zapłacimy średnio ok. 3,80 zł, podczas gdy w sklepach małoformatowych jest to niemal o 2 zł więcej.

********

W przypadku kategorii mięsnych produkty proteinowe dopiero zaczynają zdobywać uznanie klientów – w sprzedaży obecnie znajduje się zaledwie kilkanaście produktów mięsnych określanych jako proteinowe. W przypadku paczkowanych parówek warianty proteinowe w sklepach małoformatowych i supermarketach stanowiły jednie 0,2% wszystkich sprzedanych opakowań produktów z tej kategorii. Lepiej wygląda sytuacja w kategorii paczkowanych kabanosów, gdzie warianty proteinowe stanowią już niemal 2% wszystkich sprzedanych opakowań. Najlepiej wypadają pod tym względem proteinowe przekąski mięsne – ich udział w liczbie sprzedanych opakowań mięsnych przekąsek wynosi trochę ponad 30%.

Nikodem Pankowiak
Analityk danych
CMR