Sery pleśniowe – jak wygląda sprzedaż tej kategorii w sklepach w Polsce?
Sery pleśniowe to kategoria, dla której najważniejszym kanałem sprzedaży pozostają dyskonty – w 2023 roku odpowiedzialne za 64% wartości sprzedaży całej kategorii. Hipermarkety w tym samym czasie wygenerowały 15%, zaś sklepy małoformatowe do 300 m2 oraz supermarkety 301-2500 m2 odpowiadały łącznie za 21% wartości sprzedaży serów pleśniowych.
W 2023 roku w porównaniu do roku 2022 wartość sprzedaży tej kategorii w sklepach w Polsce wzrosła o 16%. O ile wzrosty odnotowano w każdym z kanałów sprzedaży – najbardziej, bo o 21%, w dyskontach – to w głównej mierze były one spowodowane rosnącymi cenami. Dyskonty pozostają jedynym kanałem, w którym faktycznie odnotowano wzrost liczby sprzedanych opakowań serów pleśniowych – o 7%. Dokładnie o tyle samo w tym samym czasie spadła liczba sprzedanych opakowań serów pleśniowych w sklepach małoformatowych. Hipermarekty i supermarkety również zaliczyły niewielkie spadki.
Sery pleśniowe – jakie ceny kategorii?
W 2023 roku średnia cena za opakowanie sera pleśniowego w sklepach w Polsce wyniosła 5,99 zł i tym samym była o 9% wyższa od średniej ceny w roku 2022, która wynosiła 5,47 zł. Zgodnie z oczekiwaniami, najtańszym kanałem pozostają dyskonty, gdzie w 2023 roku opakowanie sera pleśniowego kosztowało średnio 5,62 zł. Najdroższe okazały się hipermarkety, ze średnią ceną 7,24 zł za opakowanie – należy jednak pamiętać, że to kanał ze zdecydowanie najszerszą półką, na której swoje miejsce mogą znaleźć także produkty premium.
Sery pleśniowe to kategoria, którą znajdziemy we wszystkich dyskontach, hipermarketach i supermarketach. Klienci sklepów małoformatowych do 300 m2 mogą zaś znaleźć je w 6 na 10 placówek tego typu, przy czym zdecydowanie najczęściej mogą znaleźć w nich sery pleśniowe camembert. Sery pleśniowe brie są dostępne jedynie w co czwartym sklepie małoformatowym. Klienci małych sklepów rzadko mogą także cieszyć się szerokim wyborem serów pleśniowych – w sklepach sprzedających tę kategorię mogą wybierać średnio z 4 wariantów produktów z tej kategorii. Dla porównania, w supermarketach jest to 14 wariantów.
Sery pleśniowe – najpopularniejsze produkty
W sklepach małoformatowych do 300 m2 oraz supermarketach 301-2500 m2 w okresie maj 2023 – kwiecień 2024 72% sprzedanych opakowań serów pleśniowych stanowiły sery camembert. Sery brie odpowiadały za 10% z nich, zaś pozostałe sery pleśniowe – jak błękitne, gorgonzola czy podpuszczkowe – za 18%.
W tym samym okresie liderem pod względem udziałów w wartości sprzedaży w sklepach małoformatowych i supermarketach wśród producentów jest firma Lactalis (marka President) z wynikiem 30%. Drugie miejsce zajęła firma Savencia (Turek) z udziałami na poziomie 26%, zaś podium zamykają produkty marek własnych, które odpowiadały 14% wartości serów pleśniowych w tych kanałach sprzedaży. Miejsca za podium, ze sporą stratą do liderów, zajęły firmy Lazur i Hochland (marka Valbon).
Nikodem Pankowiak, Analityk danych sprzedażowych CMR