Sery żółte: jak wyglądała sprzedaż kategorii w 2024 roku?

Jak wyglądała sprzedaż paczkowanych serów żółtych w 2024 roku we wszystkich sklepach w Polsce? Czy cena tej kategorii znacznie zmieniła się na przestrzeni całego roku?

W 2024 roku wartość sprzedaży paczkowanych serów żółtych w sklepach w Polsce spadła o 4% w porównaniu do roku 2024. Największy, bo niemal 6-procentowy spadek odnotowano w kanale dyskontów, które wciąż generują ponad 3/4 wartości sprzedaży całej kategorii. Co ważne, spadki wartości sprzedaży całej kategorii wynikają nie tylko z mniejszej liczby transakcji z udziałem paczkowanych serów żółtych niż rok wcześniej, ale także ze spadających cen.

sery żółte sprzedaż 2024

Co oczywiste, paczkowane sery żółte znajdziemy we wszystkich supermarketach, dyskontach i hipermarketach oraz w 9 na 10 sklepów małoformatowych. Co ciekawe, to właśnie w sklepach małoformatowych średnia cena za opakowanie produktów z tej kategorii jest najniższa i w 2024 roku wynosiła 7,11 zł, podczas gdy w dyskontach była to 7,94 zł, a w hipermarketach 7,95 zł. Różnice wynikają z faktu, iż w sklepach małoformatowych – z powodu ograniczonej powierzchni – sklepowa półka jest najwęższa i znajdują się na niej najbardziej podstawowe warianty produktów, podczas gdy w większych sklepach częściej znajdziemy także produkty premium.

Zdecydowaną większość sprzedaży paczkowanych serów żółtych generują marki własne, które w 2024 roku odpowiadały za 57% wartości sprzedaży całej kategorii we wszystkich sklepach w Polsce (przy czym warto zauważyć, że w dyskontach marki własne wygenerowały aż 70% wartości sprzedaży serów żółtych paczkowanych). Kolejne miejsca na podium zajęły firmy OSM Sierpc z wynikiem 10% i SM Mlekovita (8%).

sery żółte sprzedaż 2024

Nikodem Pankowiak
Analityk danych sprzedażowych
CMR