Napoje roślinne – sprzedaż kategorii w sklepach ciągle rośnie
Kategoria roślinnych zamienników nabiału, choć wciąż relatywnie niewielka, rozwija się z roku na rok. W okresie od kwietnia 2023 roku do marca bieżącego roku wartość jej sprzedaży wzrosła aż o 23% w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej.
Warto przy tym zaznaczyć, iż nie są to wzrosty, których głównych powodem byłyby rosnące ceny – w górę, aż o 17%, poszła także liczba sprzedanych opakowań produktów z tej kategorii.
Zdecydowanie najistotniejszym kanałem dla sprzedaży roślinnych zamienników nabiału pozostają dyskonty, które w okresie styczeń – marzec br. generowały aż 71% wartości sprzedaży roślinnych zamienników nabiału. W tym samym czasie kanał „tradycyjny”, czyli sklepy małoformatowe i supermarkety odpowiadały łącznie za 15% wartości sprzedaży tej kategorii.
Warto jednak zaznaczyć, iż roślinne zamienniki nabiału to kategoria, która w głównej mierze opiera się na napojach roślinnych – te od kwietnia 2024 do marca 2023 odpowiadały aż za 2/3 wartości sprzedaży całej kategorii. Jest to wzrost o kilka punktów procentowych w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej.
Roślinne napoje to jedyna podkategoria spośród roślinnych zamienników nabiału o wyraźnie rozbudowanej i, co ważne, wciąż rozwijającej się dystrybucji w sklepach w Polsce. W okresie kwiecień 2023 – marzec 2024 napoje roślinne mogliśmy znaleźć w co drugim sklepi w Polsce, rok wcześniej było to 4 na 10 sklepów. Wynika to z nieźle rozbudowanej – zwłaszcza w porównaniu do innych podkategorii roślinnych zamienników nabiału – dystrybucji w sklepach małoformatowych do 300 m2.
Ponieważ roślinne zamienniku nabiału – w tym także roślinne napoje – to kategoria zdecydowanie najlepiej sprzedająca się w dyskontach, nie powinno być zaskoczeniem, iż najważniejsze dla sprzedaży roślinnych napojów stały się produkty marek własnych. Od kwietnia 2023 do marca 2024 odpowiadały one za 46% wartości sprzedaży tej podkategorii. Drugi istotny gracz – Danone (marka Alpro) odnotował wynik na poziomie 35%. Ponieważ jednak występuje tutaj duża dysproporcja w ceni – Alpro jest marką znacznie droższą – prawdziwą dominację marek własnych na rynku pokazuje fakt, że odpowiadają one za aż 60% wszystkich sprzedanych opakowań roślinnych napojów.
Nikodem Pankowiak
Analityk danych sprzedażowych, CMR