Jak wygląda sprzedaż napojów w sklepach małoformatowych przed świętami?
Szczyt sprzedaży napojów w sklepach małoformatowych przypada oczywiście na miesiące letnie, ale jest to kategoria, która plasuje się w czołówce najczęściej kupowanych grup produktów niezależnie od pory roku, w tym również w okresie przedświątecznym.
W tygodniu 19-25 grudnia 2022 r. napoje pojawiały się na 22% paragonów, przy czym zdecydowanie najczęściej klienci sięgali po napoje gazowane typu cola (obecne na niemal 6% paragonów). Jeszcze częściej napoje pojawiały się na paragonach w ostatnim tygodniu roku – wówczas sięgnął po nie co czwarty klient odwiedzający placówkę małego formatu.
Napoje gazowane w okresie przedświątecznym
W ostatnich dniach przed świętami klienci częściej niż w zwykłych tygodniach sięgają po napoje gazowane, a także soki i napoje niegazowane, mniejsze udziały w sprzedaży mają wówczas natomiast napoje energetyzujące, herbaty mrożone czy napoje izotoniczne. Spośród napojów gazowanych zarówno przez cały rok, jak i w okresie przedświątecznym najlepiej sprzedają się produkty marki Coca-Cola w wersji regularnej, z cukrem (co trzeci napój gazowany kupowany w sklepach małoformatowych to właśnie taka wersja Coca-Coli), na drugie miejsce zajmuje Pepsi w wersji regularnej (około 20% wszystkich opakowań napojów), na kolejnych pozycjach plasuję się Coca Cola Zero, Hellena i Zbyszko.
W okresie przedświątecznym rośnie znaczenie dużych opakowań, o pojemności 1,5 l oraz większych – w tygodniu tuż przed świętami w 2022 r. sprzedaż napojów w dużych opakowaniach była o około 40% wyższa niż w innych jesienno-zimowych tygodniach. Hitem przedświątecznej sprzedaży jest Coca Cola Regular w opakowaniu 1500 ml – w tygodniu przedświątecznym 2022 r. jej udziały w liczbie sprzedanych opakowań napojów gazowanych wyniosły nieco ponad 9% (w zwykłych tygodniach jej udział wynosi około 6%). Warto dodać że 24 grudnia 2022 r. był to trzeci najczęściej kupowany produkt paczkowany w sklepach małoformatowych (po piwie Żubr i wódce Żubrówka Biała 500 ml).
Napoje – przed świętami rośnie sprzedaż dużych opakowań
Duże opakowania zyskują na znaczeniu w okresie przedświątecznym także w kategorii soków i napojów niegazowanych – w tygodniu przedświątecznym w 2002 r. opakowania o pojemności 1 l i większej stanowiły ponad połowę sprzedaży (zwykle ich udział nie przekracza 40% w liczbie sprzedanych opakowań). Znacznie częściej niż w innych tygodniach klienci sięgają wówczas po soki i napoje w kartonach. Liderem sprzedaży soków i napojów w okresie przedświątecznym, podobnie jak i przez cały rok jest mara Tymbark (w tygodniu przedświątecznym w 2022 r. produkty tej marki stanowiły 45% wszystkich soków i napojów niegazowanych). Na drugiej pozycji (z udziałem około 10%, czyli nieco wyższym niż w „zwykłych” tygodniach) uplasowały się napoje i soki marki Hortex. Wśród innych marek, które sprzedają się w okresach przedświątecznych lepiej niż zwykle należy wymienić też Caprio i Tymbark Owoce Świata. W czołówce najczęściej kupowanych napojów w ostatnich dniach przed świętami tradycyjnie plasują się soki Tymbark Pomarańcza, Tymbark Jabłkowy, soki Hortex o smaku Pomarańcza i Jabłko, a także napoje Tymbark w dwulitrowych butelkach o smaku wiśnia jabłko, jabłko mięta oraz pomarańcza brzoskwinia.
W okresie przedświątecznym napoje i soki, szczególnie te w dużych opakowaniach, są kupowane często w ramach innych zakupów świątecznych. Na co dziesiątym paragonie z napojami gazowanymi znajduje się wódka czysta, z podobną częstotliwością występują tam soki i napoje niegazowane. Klienci kupujący napoje gazowane znacznie niż przeciętny klient sięgają w tym czasie również po whisky, wodę czystą, a także produkty do wypieków i przygotowania świątecznych potraw.
Elżbieta Szarejko, CMR