Kwiecień w sklepach małoformatowych – ceny i pogoda wpływają na zakupy Polaków
Jak wynika z danych CMR, w kwietniu 2023 r. wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 7,2% wyższa, natomiast liczba transakcji spadła o 3,7% w porównaniu z kwietniem 2022 r.
Średnia wartość jednorazowych zakupów w marcu 2023 r. wynosiła już 23,16 zł, czyli aż o 13% więcej niż przed rokiem, mimo iż średnia liczba opakowań w koszyku była o 4% niższa niż przed rokiem (i aż o 26% niższa niż trzy lata wcześniej, czyli w pierwszych tygodniach pandemii).
Kwiecień w sklepach — pogoda wpływa na zakupy
Tegoroczny kwiecień, a szczególnie jego pierwsza połowa była chłodna, co nie sprzyjało zakupom napojów czy piwa. Liczba transakcji z napojami gazowanymi czy wodami była o około 6% niższa niż przed rokiem. Podobne spadki dotknęły kategorię piw – klienci sklepów małoformatowych w kwietniu 2023 r. kupili o 7% litrów piwa mniej niż rok wcześniej, przy czym największe spadki odnotowały piwa mocne, których ceny wzrosły najbardziej. Znacznie lepiej radzą sobie natomiast piwa bezalkoholowe, dostępne w coraz większej liczbie wariantów i smaków – w kwietniu br. ich sprzedaż w przeliczeniu na litry była o 3% większa niż przed rokiem. Piwa bezalkoholowe w kwietniu stanowią obecnie już 1/5 oferty piw w przeciętnym sklepie małoformatowym, mimo iż ich udział w wartości sprzedaży piwa wciąż jest niewielki – w kwietniu 2023 r. wyniósł niespełna 4%.
Sprzedaż w sklepach w kwietniu – Polacy kupują mniej wódki
Duże spadki sprzedaży widoczne są w innej ważnej kategorii alkoholowej, czyli wódkach. W kwietniu 2023 r. klienci sklepów małoformatowych kupili o 14% mniej wódek czystych i wydali na nie o 3% mniej niż przed rokiem. Sprzedaż wódek smakowych (o mocno obniżonej w stosunku do wariantów czystych zawartości alkoholu i relatywnie niższych wzrostach cen) w ujęciu wolumenowym spadła natomiast o 4%. Gorzej niż przed rokiem sprzedawały się również inne popularne rodzaje alkoholu – wina i whisky. Zgodnie z dostępnymi danymi nieco rzadziej niż przed rokiem na paragonach pojawiały się też papierosy, przybyło natomiast klientów kupujących nowatorskie produkty tytoniowe.
Kwiecień w sklepach małoformatowych – ceny coraz wyższe
Wysokie ceny sprawiają jednak, że klienci staranniej planują zakupy, szukają promocji i niższych cen w innych formatach sklepów. Podobnie jak w poprzednich miesiącach wiele podstawowych kategorii spożywczych, które w ostatnim roku mocno podrożały, jak cukier, mąki, makarony, mleko czy sól, w kwietniu sprzedawały się znacznie gorzej niż przed rokiem – spadki w przeliczeniu na kilogramy lub liczby opakowań wynosiły 10-20%. Trend ten jest też widoczny w zakupach przedświątecznych. Sklepy małoformatowe często są traktowane jako miejsce do zakupów uzupełniających i awaryjnych – często w piątek lub sobotę tuż przed Wielkanocą kupuje się tam produkty, o których zapomniało się przy większych zakupach lub które niespodziewanie się skończyły. W tygodniu przed w Wielkanocą w 2023 r. liczba transakcji była jednak o 7% niższa niż w tygodniu tuż przed Wielkanocą w 2022 r., przy czym o ile liczba paragonów z chrzanem czy dodatkami do ciast była tylko nieznacznie niższa niż przed rokiem, liczba transakcji z majonezem, który ostatnio mocno podrożał, spadła w porównaniu z poprzednim rokiem o 10%, natomiast margarynę w sklepach małego formatu kupiło o 14% mniej klientów niż w tygodniu zakończonym wielkanocną niedzielą w 2022 r.
W porównaniu z marcem 2023 r. liczba transakcji w kwietniu 2023 r. spadła o niecałe 4%, natomiast wartość sprzedaży utrzymała się na niemal tym samym poziomie.
Elżbieta Szarejko, CMR
Artykuł został pierwotnie opublikowany na stronie Polskiej Izby Handlu.