Koszyk cen: Tylko masło tanieje rok do roku
Rok do roku tanieje tylko masło, ale miesiąc do miesiąca staniały m.in. mleko, olej i ogórki. Szeroko pojęte napoje są droższe o 15-21%, a to dla nich – popytowo – najlepszy czas w roku.
Kategoria wód, jak podkreśla Julia Kijo, analityk danych sprzedażowych CMR, odznacza się sezonowością sprzedaży z szczytem w miesiącach letnich – od maja do sierpnia. W kanale sklepów małoformatowych do 300 mkw. z salonikami i kioskami w całym 2022 r. (styczeń-grudzień 2022) wartość sprzedaży wody butelkowanej wzrosła o 13,3% vs. 2021.
– Na dodatnią dynamikę wpływ miała przede wszystkim wyższa średnia cena za opakowanie wody (wzrost o 10%) oraz wzrost liczby transakcji z wodami (+7%). Pod kątem wolumenu zachowały one stabilny poziom sprzedaży (styczeń-grudzień 2022 vs. styczeń-grudzień 2021) – wyjaśnia Julia Kijo z CMR.
Woda jest też najmocniej drożejących z monitorowanych przez nas w koszyku napojów. Za dużą butelkę w małych sklepach osiedlowych, tych będących „blisko domu” w kwietniu trzeba było zapłacić 21,7% więcej niż rok temu, jak wynika z paragonów analizowanych dla nas przez CMR. W sezonie letnim jednak szczególną popularnością cieszą się te mniejsze, poręczniejsze pojemności. Tym razem sprawdzamy więc też wodę półlitrową – tutaj wzrost cen rok do roku (zależnie do marki) wynosi nawet do 22%, średnio natomiast to 13%.
Z całym artykułem można zapoznać się na stronie handelextra.pl.