Sprzedaż roślinnych kabanosów w dyskontach i hipermarketach w I połowie 2022 r. (analiza)
Roślinne kabanosy, parówki i kiełbaski to kategoria, której sprzedaż wyraźnie idzie w górę – w okresie od lipca 2021 r. do czerwca 2022 r. ich wartość sprzedaży wzrosła aż o 67%. Choć każdy z kanałów sprzedaży odnotowywał w tym okresie wzrosty w sprzedaży tej kategorii, to wynik ten jest głównie zasługą dyskontów, gdzie wzrosty wyniosły w tym okresie ponad 140%.
We wspomnianym okresie dyskonty odpowiadały za 54% wartości sprzedaży całej kategorii, a ich znaczenie wzrosło (+17 pp. w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej). Pozostałe kanały zaliczyły pod tym względem spadki — hipermarkety odpowiadają za 24% sprzedaży całej kategorii, a sklepy małoformatowe do 300 m2 oraz supermarkety po 11%.Warto zauważyć, że przypadku kabanosów mięsnych czy parówek znaczenie dyskontów jest jeszcze większe i wynosi 63-70%. Podobnie jest w przypadku roślinnych zamienników nabiału, gdzie dyskonty generują 66% sprzedaży.
Dziś roślinne kabanosy, parówki czy kiełbaski znajdziemy już w każdym dyskoncie i hipermarkecie i to właśnie w tych kanałach ich ceny pozostają najniższe. Od lipca 2021 r. do czerwca 2022 r. średnia cena za kilogram produktów z tej kategorii wynosiła w dyskontach nieco ponad 39 zł.
Liderem kategorii pod względem udziałów w wartości sprzedaży w kanale dyskontów i hipermarketów pozostaje firma Tarczyński. Jej wynik to 42%, co jest zdecydowanym wzrostem (o 20 pp.) w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej. Warto pamiętać, że ten producent “wszedł” w kategorię roślinnych zamienników mięsa dopiero jesienią 2020 r., co pokazuje, jak szybko zbudował swoją pozycję lidera w tej kategorii. Drugie miejsce zajmują produkty marki własnej liczone jako całość (20%, wzrost o 3 pp.), a podium uzupełnia firma Kubara, producent marki Dobra Kaloria (17%, bez zmian).
Chcesz wiedzieć więcej o rozwoju tej lub innych kategorii w dyskontach i hipermarketach? Zapraszamy do KONTAKTU z CMR.