Listopad w sklepach małoformatowych – jak mundial wpłynął na sprzedaż piwa?
Jak wynika z danych CMR, w listopadzie 2022 r. wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 13,3% wyższa, natomiast liczba transakcji wzrosła o 1,4% w porównaniu z listopadem 2021 r. Jak mundial i mecze Polaków wpłynęły na sprzedaż piwa w sklepach tego formatu?
W listopadzie 2022 r. liczba transakcji w sklepach małoformatowych była nieco wyższa niż rok wcześniej, szczególnie w pierwszej, dość ciepłej, połowie miesiąca. Dniem, w którym w placówkach tego formatu pojawiło się najwięcej klientów, był czwartek 10 listopada poprzedzający długi weekend.
Handel we listopadzie — ceny rosną, wartość koszyka w górę
Całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w listopadzie była o ponad 13% wyższa niż rok wcześniej – za wzrostem tym stoją jednak wyłącznie rosnące ceny, bo w porównaniu z listopadem 2021 r. spadła liczba zakupionych produktów. W listopadzie 2022 r. na paragonie pojawiało się średnio 3,7 opakowań produktów (rok wcześniej było to 3,9) o wartości 21,57 zł (to o 12% więcej niż rok temu).
W listopadzie wzrosła wartość sprzedaży niemal wszystkich ważniejszych kategorii, jednak w ujęciu wolumenowym, a także pod względem liczby transakcji większość kategorii, szczególnie tych mocno drożejących, odnotowała spadki. Sprzedaż margaryn w przeliczeniu na kilogramy spadła w porównaniu z listopadem 2021 r. o 11%, choć wartość sprzedaży tej kategorii wzrosła o 27%. W listopadzie w sklepach małoformatowych sprzedało się o 13% mniej kilogramów kawy mielonej, mimo to wydatki na tę kategorię były o 22% wyższe. Duży spadek sprzedaży zanotował cukier – w listopadzie klienci sklepów małoformatowych kupili go o ponad 40% mniej w przeliczeniu na kilogramy niż w listopadzie 2021 r. Przyczyną spadku mogą być oczywiście zapasy poczynione w lipcu podczas cukrowej paniki, ale do zakupu tego produktu zniechęca też na pewno wysoka cena. W listopadzie 2022 r. za kilogram białego cukru klienci sklepów małoformatowych płacili średnio 6,90 zł, czyli prawie dwa razy tyle co przed rokiem.
W listopadzie wzrosty zarówno w ujęciu wolumenowym, jak i wartościowym odnotowały napoje energetyzujące (liczba paragonów, na których pojawiła się ta kategoria była o 4% wyższa niż przed rokiem, a wydatki na tę kategorię zwiększyły się o 14%), batony i chipsy. Spadła sprzedaż wódek czystych, nieco więcej niż przed rokiem klienci analizowanych formatów wydali natomiast na whisky.
Mundial — jaka sprzedaż piwa podczas meczów Polaków?
Mundial i zmagania Polaków w fazie grupowej nie przełożyły niestety się na wzrost sprzedaży piwa w sklepach małoformatowych. W całym listopadzie w sklepach małoformatowych najwięcej piwa w przeliczeniu na litry sprzedało się w kolejne dni przed i w trakcie długiego weekendu (od czwartku 10 listopada do soboty 12 listopada), czwartym najlepszym dniem pod względem wolumenu sprzedaży była sobota 26 listopada, kiedy Polska grała z Arabią Saudyjską. W dniach z meczami Polaków z Meksykiem i Argentyną, które były rozgrywane w środku tygodnia, sprzedaż piwa była wyższa niż w inne dni powszednie, ale mimo to nadal niższa niż w którykolwiek listopadowy piątek czy sobotę. Łącznie sprzedaż piwa w sklepach małoformatowych w listopadzie była nieco niższa niż przed rokiem, choć za sprawą wyższych cen wydatki na tę kategorię wzrosły o około 14%.
W porównaniu z ciepłym październikiem 2022 r. liczba transakcji w sklepach małoformatowych spadła w listopadzie o 12%, a łączna wartość sprzedaży obniżyła się o 9%.
Elżbieta Szarejko, CMR
Artykuł został pierwotnie opublikowany na stronie Polskiej Izby Handlu.