Rynek piw bezalkoholowych w Polsce — debata z udziałem CMR
Jak wygląda rynek piw bezalkoholowych w Polsce? Sprzedaż piw bezalkoholowych w przeciągu 5 ostatnich lat się potroiła. Dzisiaj stanowi około 1,5 mln hektolitrów sprzedaży detalicznej i około 5 proc. sprzedaży całej kategorii piwnej — wynika z przeprowadzonej przez Business Insider Polska debaty „Biznes Teraz”, w której udział wzięła Joanna Stankiewicz, Advanced Analytics Manager w CMR.
Zmieniają się także oczekiwania konsumentów, którzy chcą żyć w bardziej zrównoważony sposób i ograniczają spożycie alkoholu, co rzutuje na rynek piw bezalkoholowych w Polsce. Wpływ na popularność piwa 0% ma przede wszystkim jego coraz lepsza jakość. Zmieniają się także oczekiwania konsumentów, którzy chcą żyć w bardziej zrównoważony sposób i ograniczają spożycie alkoholu.
Całą debatę nt. tego, jak wygląda rynek piw bezalkoholowych w Polsce, można zobaczyć na stronie serwisu Business Insider Polska.
Debatę poprowadził Mikołaj Kunica, redaktor naczelny Business Insider Polska. Udział w niej wzięli: Joanna Stankiewicz, Advanced Analytics Manager, Centrum Monitorowania Rynku; Paweł Zadroga, Business Unit Manager w firmie Grupa IQS oraz Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego.
A jak wygląda sprzedaż piwa ogółem w sklepach małoformatowych do 300 mkw.? W sklepach o tej powierzchni, wg danych z kwietnia, piwo stanowiło 12 proc. obrotów pod względem wartości i 24 proc. – liczby transakcji – wynika z danych CMR.
Mimo to, sprzedaż tej kategorii była o 4,2 proc. niższa niż w tym samym czasie przed rokiem. Odpowiedzią producentów jest rozbudowywanie oferty, m.in. właśnie o piwa bezalkoholowe.
— W małych sklepach i supermarketach piwa bezalkoholowe już w 2020 r. prześcignęły piwa smakowe w udziale ilościowym. Podatek cukrowy wprowadzony w 2021 r. oraz podwyżka akcyzy w 2022 r. zmniejszyły dynamikę tej grupy produktów — mówi Roman Szymenda z CMR. — Już w połowie 2021 r. ponad połowa sprzedaży piw bezalkoholowych opierała się na cenie ponad 3,49 zł za butelkę, podczas gdy rok wcześniej ponad 65 proc. nie przekraczało tej bariery.
W kwietniu 2022 średnia cena butelki przekraczała już 4 zł.