Sprzedaż piwa w małych sklepach spada, rośnie średnia cena za butelkę
W sklepach o powierzchni do 300 mkw. piwo stanowi 12 proc. obrotów pod względem wartości i 24 proc. – liczby transakcji – wynika z najnowszych danych CMR. W ujęciu wartościowym wyżej stoją tylko papierosy, ale piwo nie ma sobie równych w liczbie transakcji.
Mimo to, według danych obejmujących okres do końca kwietnia, sprzedaż tej kategorii jest o 4,2 proc. niższa niż przed rokiem. Odpowiedzią producentów jest rozbudowywanie oferty, m.in. piw bezalkoholowych.
— W małych sklepach i supermarketach piwa bezalkoholowe już w 2020 r. prześcignęły piwa smakowe w udziale ilościowym. Podatek cukrowy wprowadzony w 2021 r. oraz podwyżka akcyzy w 2022 r. zmniejszyły dynamikę tej grupy produktów — mówi Roman Szymenda z CMR. — Już w połowie 2021 r. ponad połowa sprzedaży piw bezalkoholowych opierała się na cenie ponad 3,49 zł za butelkę, podczas gdy rok wcześniej ponad 65 proc. nie przekraczało tej bariery.
Ostatnie miesiące to dalszy wzrost cen i w kwietniu 2022 średnia cena butelki przekraczała już 4 zł.
Z całym artykułem można zapoznać się na stronie internetowej dziennika „Rzeczpospolita”.