Kefir — jak wyglądała sprzedaż tej kategorii w małych sklepach w 2021 r.?
Sprzedaż kefiru w 2021 r. była w małych sklepach o 7% niższa niż w 2020 r. Dla porównania, w kanale supermarketów pozostała w tym okresie bez zmian – mówi dr Magdalena Wilgatek, Business Development Manager w CMR.
Największe wolumeny sprzedaży notuje się w okresie od marca do września, jednak pik sprzedażowy przypada od czerwca od końca sierpnia, kiedy to konsumenci placówek małego formatu mogą ochłodzić się tym fermentowanym napojem. Do czołowych producentów kefiru w małych sklepach zaliczamy OSM Krasnystaw, Robico oraz OSM Łowicz. Ci trzej producenci skupiają łącznie niespełna 46% udziałów wartościowych w małych sklepach (okres 04.2021-03.2022).
– Należy zauważyć, że coraz większe znaczenie w małych sklepach mają produkty marek własnych i rok do roku zwiększyły one swój udział w wartości sprzedaży w tej kategorii o około 2 punkty procentowe. Najpopularniejszym wariantem w małych sklepach w 2021 r. był jednak kefir 1,5% naturalny Robico w butelce 400 g. Niemal równie popularnym wariantem jest również kefir luksusowy naturalny Krasnystaw (OSM Krasnystaw) w butelce PET 500 g — mówi Magdalena Wilgatek.
Kefir dostępny jest średnio w 8 na 10 sklepów małoformatowych do 300 m 2. Średnia cena, jaką konsument musi zapłacić za butelkę kefiru w małych sklepach, to 2,40 zł i cena ta w ostatnim roku nie wzrosła znacznie, były to podwyżki typowo inflacyjne. Konsumenci mogą wybierać spośród średnio 2 różnych wariantów w placówce małego formatu i 9 różnych wariantów w supermarketach. Dostępność kefiru w sezonie rośnie, a konsumenci mają wtedy większy wybór różnych wariantów.
Materiał ukazał się pierwotnie na stronie Forum Mleczarskiego.