Kawa i herbata – jak wygląda sprzedaż tych kategorii latem? Jacy producenci rządzą na rynku?
Dane CMR z okresu letniego ubiegłego roku (czerwiec-sierpień 2021 r.) wskazują, że napoje na bazie kawy czy herbaty nie cieszyły się wtedy dużym zainteresowaniem. W zeszłe wakacje sprzedaż wartościowa kaw w sklepach małoformatowych zmalała o 5% a herbat o 10% w porównaniu do analogicznego okresu w 2020 r.
— Wzrostem wartości odznaczyły się jedynie takie segmenty jak mixy kawowe, kawa w kapsułkach i ziarnista – informuje Julia Kijo, analityk z CMR. — Liderem na rynku kaw w sklepach małoformatowych w okresie czerwiec-sierpień 2021 r. była firma Jacobs Douwe Egberts z udziałami wartościowymi na poziomie 30%. Kolejne miejsca zajęły firmy Tchibo, Strauss Cafe Poland i Nestlé – wszystkie z udziałami w wartości sprzedaży w okolicach 15%. Liderem na rynku herbat był w tym czasie Unilever odpowiadający za blisko 40% wartości sprzedaży. Zajmujący drugie miejsce Herbapol Lublin miał udziały wartościowe na poziomie 20% a trzecie Mokate – nieco ponad 10% – dodaje Julia Kijo.
W zeszłe wakacje w sklepach małoformatowych, salonikach prasowych i kioskach wzrosła wartość sprzedaży mrożonych kaw i herbat. Według danych Centrum Monitorowania Rynku w zeszłe wakacje konsumenci kaw mrożonych kupili aż o 28% więcej litrów tego napoju niż w roku 2020, co podniosło poziom wartości sprzedaży tej kategorii o ponad 32%.
Herbaty mrożone również odnotowały wzrost sprzedaży wartościowej – o 11%, jednak tylko dzięki wyższej średniej cenie produktu (+20%), gdyż wolumen sprzedaży tej kategorii zmalał w małym formacie o blisko 8% w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej.
Cały artykuł jest dostępny na stronie internetowej magazynu “Hurt i Detal”.