Jak duży był bojkot rosyjskich produktów w sklepach w Polsce?
Inwazja Rosji na Ukrainę sprawiła, że kolejne sieci handlowe zaczęły wycofywać ze swojej oferty produkty pochodzące z Rosji i Białorusi. Zaczęto także apelować do konsumentów, aby zwracali większą uwagę na to, z jakiego kraju pochodzą kupowane przez nich produkty. Jak w praktyce wyglądał zatem bojkot rosyjskich produktów w sklepach w Polsce?
– Wśród produktów spożywczych pochodzących z Rosji (czyli tych, których kod EAN zaczyna się od 46) i sprzedawanych w polskich sklepach jeszcze przed inwazją znajdowały się m.in. wódki, piwa, herbaty i słodycze – mówi Elżbieta Szarejko z CMR.
W marcu i kwietniu 2022 r. sprzedaż m.in rosyjskich alkoholi, była niższa o 70-80 proc. procent w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej, co w dużej mierze wiązało się z wycofaniem ich ze sprzedaży.
Jak jednak wynika z danych CMR, produkty spożywcze z Rosji i Białorusi nawet przed inwazją Rosji na Ukrainę nie miały zbyt dużego znaczenia. – W całym 2021 odpowiadały łącznie za mniej niż 0,1 proc. wartości sprzedaży w sklepach detalicznych do 2500 metrów kw. (z pominięciem dyskontów), więc wycofanie ich ze sprzedaży lub świadoma rezygnacja z zakupu nie były specjalnie odczuwalne ani dla klientów, ani dla detalistów – mówi Szerejko.
Cały artykuł można przeczytać w serwisie Wirtualnemedia.pl