Analiza CMR: Jak wojna w Ukrainie wpływa na sprzedaż w sklepach w Polsce?
Wojna w Ukrainie zaczęła się ponad miesiąc temu. Od samego jej początku widać było, że Polacy otworzyli szeroko swoje serca i portfele, pomagając na wiele sposobów.
W pierwszych tygodniach ogromne wzrosty sprzedaży (w porównaniu do tygodnia sprzed wybuchu wojny) obejmowały takie kategorie jak konserwy, mąka, ryż, makarony, papier toaletowy, pieluchy, szczoteczki do zębów.
Ostatni tydzień (21.03-27.03.22) wykazuje zmniejszoną dynamikę sprzedaży w większości kategorii, choć nadal popyt jest znacznie wyższy niż w tygodniu 7 ( każdego dnia granicę przekracza około 20-30 tys. osób, a jak się szacuje między 1,5 mln a 2 mln pozostaje na terenie Polski). Wysokie wzrosty w dalszym ciągu obserwujemy w słodyczach (np. rogaliki, batony czekoladowe) czy też musach owocowych oraz daniach gotowych dla dzieci.
Ten konkretny tydzień w porównaniu do zeszłego roku w niektórych kategoriach zarówno w wartości sprzedaży jak i liczbie opakowań ma ujemną dynamikę, co wynika w dużej mierze z przesunięcia Świąt Wielkanocnych (w 2021 przypadały one na tydzień 29.03-04.04.).
Szczegóły w materiale poniżej.