Analiza CMR: sprzedaż wody w sklepach małoformatowych, kioskach i salonikach prasowych
Jak wygląda sprzedaż wody w sklepach małoformatowych? Jak przedstawiają dane CMR, najważniejszym segmentem kategorii wód są wody czyste, które odpowiadają za ponad 80% wartości sprzedaży kategorii w sklepach małego formatu. Co więcej, zarówno w segmencie wód czystych i smakowych najważniejszymi wariantami są wody niegazowane.
Sprzedaż wód odnotowała wzrost pod względem wartości o 10% w dwóch pierwszych miesiącach (YTD) 2022 r. w porównaniu do analogicznego okresu roku 2021. Wzrost całej kategorii wód umotywowany był dodatnią dynamiką wód czystych (+12%), a przede wszystkim najważniejszego jej segmentu – wód czystych niegazowanych, które zwiększyły wartość sprzedaży o blisko 15%. Wody smakowe zniwelowały wzrost całej kategorii, gdyż ich sprzedaż spadła o 1% poniżej poziomu roku poprzedniego – tutaj również segment wód niegazowanych był głównym kontrybutorem.
Na wzrost kategorii wód największą kontrybucję miała zmiana liczba transakcji, jak również średniej ceny za butelkę wody czystej i/lub smakowej. Zauważalny wzrost liczby transakcji na początku tego roku w porównaniu do roku poprzedniego związany jest z jego wyjątkowo niskim poziomem w roku 2021.
Kategoria wód odznacza się sezonowością sprzedaży, której pik przypada na miesiące letnie – od czerwca do sierpnia. W 2021 sprzedaż sierpniowa była na stosunkowo niskim poziomie ze względu na względnie niską temperaturę w tym miesiącu, co wpłynęło na niższy niż w ubiegłych latach popyt i konsekwentnie sprzedaż (wartość sprzedaży: -20% 08.21 vs 08.20). Sezonowość kategorii zauważalna jest również w średniej liczbie wariantów na sklep sprzedający, która jest o około 4-5 wyższa w miesiącach letnich niż zimowych – ponad 31 SKU wód czystych i 14 SKU wód smakowych w okresie od czerwca do sierpnia w sklepach do 300m2. Jak wskazują dane CMR, miesiące letnie to również okres wzrostu znaczenia wód gazowanych oraz butelek w mniejszych pojemnościach.
Najważniejszym producentem na rynku wód jest Danone (marka Żywiec Zdrój), który w okresie styczeń-luty 2022 odpowiadał za 30% wartości sprzedaży wód czystych i smakowych w sklepach małoformatowych. Kolejne 20% wartości sprzedaży wygenerował drugi najważniejszy gracz – Nałęczów Zdrój obrandowany nazwą Cisowianka. We wspomnianym okresie Muszynianka posiadała ok. 10% udziałów wartościowych, a Nestle (Nałęczowianka), Polska Woda (Primavera), Coca Cola (Kropla Beskidu) oraz Maspex (Kubuś Waterrr) po ok. 5-7% w całej kategorii wód w sklepach małoformatowych.
Butelkę wody smakowej i/lub czystej można zakupić w prawie każdym sklepie małego formatu. Najczęściej, bo w co najmniej 80% sklepów znajdziemy produkt marki Żywiec Zdrój, Cisowianka i Maspex. Pozostali TOP producenci posiadają dystrybucję na poziomie co najmniej 50%.
Julia Kijo, Analityk Danych Sprzedażowych, Centrum Monitorowania Rynku
Materiał został opublikowany w kwietniowym wydaniu miesięcznika Poradnik Handlowca.